מאמרים

המרד מתחיל מפנים

עליתי לאוטובוס שהיה בדרכו מהשפלה לירושלים. האוטובוס היה מלא מפה לפה וכבר לא נותרו מקומות ישיבה. לאוטובוס עלה איש זקן אולי בן שבעים אולי שמונים - בא בימים, שהביט במבט מבויש ומלא יגון בלא מעט צעירים, רובם חיילים וסטודנטים שהמשיכו לשבת במקומם כאילו לא ראו דבר. הוא עמד מבויש ליד דלת האחורית של האוטובוס. קראתי והצעתי לו לשבת במקומי. שנת הארבעים כבר מאחורי...ולא, לא ראיתי בכך הקרבה גדולה מידי שהרי איך אפשר להמשיך לשבת באדישות ולתת לאיש זקן לעמוד כל הדרך לירושלים.

 פניתי לשני חיילים ושאלתי אותם מדוע לא קמו עבורו הם לא טרחו לענות הצמידו לאוזנם את אוזניות ה MP3  ושקעו בכיסאותיהם.

מה היה לנו כאן: אדישות, אנוכיות, עצלות, אטימות לב, עצבות, כבדות. כן, גם מזה וגם מזה כל אותם תכונות והתנהגויות שהיגיע הזמן למרוד נגדן.

בפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית זאת שתפסה תאוצה במאה העשרים בולט מושג המרד. קאמי דיבר על 'האדם המורד', שלמרות חוסר משמעות אובייקטיבית, חי חיים מלאים מתוך תעוזה, ספונטניות ומודעות עצמית. הוא מתנהל, חי ופועל כנגד זרם כללי ועכור של אלה החיים על פי מוסכמות חברתיות שחייהם וגורלם מוכתבים על ידי צוי אופנה , אמצעי תקשורת, ומעצבי דעת קהל.

על מרד אוטנטי אוטנטי מעין זה מדבר גם ניטשה, שטבע את המונח 'על-אדם'. דהיינו מי שפועל מתוך חדוות חיים (דיוניסית כפי שהוא קורא לה), גבורה ורצון לעוצמה בדומה לאנשי יוון רומי הקדומים.

חלפו לא מעט שנים מאז קאמי ועוד יותר מאז ניטשה ואנו לא רואים בנמצא תנועת מורדים למעט תוכנית טלביזיה אוולית שנושאת בשם הזה.

היכן נעלם המרד? בשנות ה60 פעלו מספר תנועות סטודנטים שניסו להפגין נגד הממסד, נגד השחיתות השילטונית, מלחמת ויאטנם ושאר מגמות לא רצויות מבחינתם. אלא, שתנועה זו נעלמה כאילו לא הייתה, דור ההיפים התחלף בדור היאפים שדואג בעיקר לעצמו. הבורגנות הישנה והשמנה חיה לה היום במסווה יאפי , אולי יותר רזה ומצודד, אבל גם הוא שרוי בתרדמה רוחנית קשה.

אין כאן שימחת חיים דיוניסית, אין כאן התגברות, אין כאן ספונטניות ומודעות עצמית, אין כאן גבורה אישית ורצון לעוצמה. יש כאן מקסימום ניסיון להסתדר בחיים ולצלוח אותם בשלום עד כמה שניתן.

על רקע כישלון זה נציג מרד אלטרנטיבי שכדי שיצלח עליו לעמוד במספר תנאים:

1. למורד צריכה להיות מסגרת: המורד צריך לדעת מהיכן הוא בא ולאן הוא הולך. הוא צריך לדעת מה הזהות שלו. תנועות הסטודנטים כשלו כי הן ידעו מה לא מוצא חן בעינהן אבל לא הציגו אלטרנטיבה משמעותית למצב הקיים. אדם ששרוי בכאוס פנימי לא יכול, גם אם יהיו לו הכוונות הטובות ביותר, לגרום לשינו משמעותי בחברה בה הוא חי. כלל ראשון, אם כן, הוא לקבוע זהות מוגדרת ואוטנטית כדי לשאת את דגל המרד.

2. המרד מתחיל מבפנים: ראשית, על האדם למרוד קודם כל בעצמו. המשפט הזה נשמע מעט מוזר, אבל במחשבה שנייה הוא ישמע פחות מוזר, אם ניקח בחשבון שכל אחד מאתנו נולד עם פגמים ושבמהלך השנים הראשונות, שעיצבו את אישיותנו חווינו לעיתים חוויות שליליות, שקיבעו בנו תכונות ומידות לא רצויות. בנוסף, לכל אחד יצרים ומאווים שתובעים את סיפוקם. האדם הוא יציר חומרי, החומר מקרקע את האדם ויחד עם השיגרה המאכלת מובילים אותו לאט ובטוח למצב המוכר שאנו חווים. השלמה עם התכונות השליליות, הפגמים והתאוות פירושה הליכה עם הזרם. לעומת זאת, מרד פירושו לא להשלים עם הנטיות הטיבעיות האלה אלא לצאת למלחמה נגדם. לוחם טוב לוחם קודם כל במידות השליליות שבתוכו. 'המרד', אם כן, בפרפרזה לסיסמא המפורסמת, של בעלת השליטה בבנק הפועלים, 'מתחיל בתוכי'.

3. לא המדרש עיקר:יכול אדם ,בדומה לסרטר, לכתוב (או לקרוא ) ספר בן שבע מאות עמודים שמנתח את מהות האני, האוטנטיות והמרד ולהגיע להפשטות פילוסופיות גבוהות, אך כשהדברים אמורים להיות מיושמים בחיי היום יום,  יש שבוחרים בעמדה אדישה ומנותקת ויש שפועלים בניגוד למה שהטיפו. דווקא אצל גדולי ההוגים בתרבות המערבית מצאנו לא פעם התנהגות נלוזה ואורח חים מופקר הנוגד לתיאוריות הגבוהות להן הטיפו: מרקס, רוסו, טולסטוי, סרטר הם רק חלק מרשימה עגומה זו. (ראה סיפרו של פול ג'ונסון-אינטלקטואלים)
4. המרד מתחיל בראש: כדי למרוד האדם צריך להיות בעל דעה הצלולה בוגר ומבין בדעתו לקראת מה הולך בעולם זה על מורכבותו . לימוד מתמיד מנהיר לאדם באיזה עמדות הוא אוחז, מה מקומו, לאן עליו להתקדם ובאיזה אמצעים.

5. המרד מתחיל מהלב: צריך לפעול מתוך רגש מתאים באדם בניגוד לרגש שפיעם באנשי האוטובוס מתחילת המאמר: חמלה, אהבה,  ענווה, חריצות מסייעים ליצור הלך רוח מתאים. במובן זה המרד הוא אי רציונלי, הוא רגשי ונעשה מתוך קפיצת אמונה שמפעמת באדם, מבלי לחשוב יותר מידי על תוצאות המעשים . חשיבה מרובה היסוסים שכלתניים לא ישפיעו אלא רק ישתקו ויגבילו.
זה טיבעו של המרד שיש בו ניגודים של חשיבה ורגש אותם צריך להפעיל במינונים נכונים כל אימת שנמצאים בצומת החלטה כזאת או אחרת.

6. נקודת עיגון חוץ אנושית: קיים היטל חוץ אנושי שרחוק מהעולם התלת מימדי הטבעי שלנו . המרד פועל כנגד הטבע החומרי ולכן כדי ליצור את התנאים המתאימים ליצירתו עליו להיות אלוקי אחרת הוא דומה לספר שבאמצעות ציור דו מימדי מנסה להסביר את מושג הנפח.

 

העם היהודי היה מומחה לתחום המרד במשך אלפי שנים במרחב הקונפומי בו חי. אברהם מרד בתרבות האלילית שחוץ לארץ , יצחק מרד בתרבות המושחתת בארץ יעקב מרד גם שם וגם פה, משה מרד במצרים. שושלת עתיקת יומין שמיומנת במרידות נגד המרחב השמי, התרבות היוונית רומית והנוצרית עד ימנו אלה. יום אחד יצאה מתוך היהדות קבוצת אנשים שמרדה ביהדות. מורדים אלה הפכו אותנו, עד כמה שזה נשמע משונה ופרדוקסלי לקונפורמים לתרבות המערבית הדקדנטית והמיואשת מעצמה.

כעת  היגיע תורו של מרד ממעלה שנייה, מרד במורדים, או מרד אלטרנטיבי, שיפעל בהתאם לעקרונות שמנינו. מדובר במרד שבו מעוגנים חיובים שאדם צריך לפעול לפיהם ויהפכו אותו לעניין יום יומי עבורו.

מתן צדקה, לימוד, כבוד לזולת, הם חלק מרפרטואר התנהגותי מחייב למורד מתחיל ומתקדם כאחת. במקרים קיצוניים הוא ימסור את צאוורו לשחיטה כאשר מדובר בעיניין מאוד עקרוני עבורו כדוגמת מוכנותם של יהודים בימי שילטון רומי בארץ להקריב את נפשם ובלבד שלא יציבו צלם בהיכל.

אבל לא צריך ללכת כל כך רחוק, התנהגות מורדת זאת התנהגות שבה אני שולט בעצמי ולא אוכל כל מה שמתחשק לי, ושלמרות שילדי מרגיזים אותי אני מנסה להבין אותם ולא כועס עליהם.התנהגות מורדת, היא התנהגות שלא נסחפת אחרי מה שאחרים נראה שאוהבים ושיכול להיות שגם הם נסחפים בעקבות אחרים ולא בטוח אוהבים את מה שהם עושים באותו רגע.

 וזה נכון, למשל, לגבי המוני אוהדי הכדורגל, שמתלהבים מכך שעשרים ושתיים כדורגלנים רודפים אחרי כדור אחד. התנהגות מורדת היא זאת, שמנסה לצאת מתוך קונכיית האני ולעזור לאחר, שאינה תקועה מול המחשב או הטלביזיה שעות על גבי שעות, אלא קשובה לסביבה ומסייעת לה. (הרוחניות שלי זה לדאוג לחומריות של זולתי)

התנהגות מורדת פירושה לא לרוץ למסיבות ובילויים , אלא לחזק את קשרי המשפחה  ולגבש אותה,  לקשור קשרים ולהעצים אותם.

היהדות מעניקה לאדם מסגרת מוגדרת מאוד לאורח חייו והתנהגותו וכך מגבשת אישיות בעלת עוצמה פנימית שנכונה לקרב המרד בחיי היום יום. מתוך מרחב נוקשה מגובש, מתוך פנימיות עליה עובדים יום יום וביצוע מעשים שבאים לביטוי ברמה אישית, משפחתית וחברתית  בשילוב של שכל ורגש יוצרים את התנאים המתאימים למרד.

התופעה שתיארתי בתחילת המאמר קרתה רק לפני מספר ימים. מדובר בסימפטום למחלה שהולכת ומתפשטת שפשוט נמאס, נמאס ממנה והיגיע הזמן בראש השנה הקרב לחשבון נפש נוקב כדי לפתוח במרד שמתחיל בתוכי כדי שנחזור סוף סוף לסביבה הטבעית שלנו.

באדיבות: יוסי אור-יאן, מנכ'ל Jobportal, אתר המשרות הגדול. שגם שומר שבת.

www.jobportal.co.il

הוספת תגובה
תגובות
למאמר זה התקבלו 0 תגובות למאמר זה התקבלה תגובה אחת למאמר זה לא התקבלו תגובות
Copyright jobportal.co.il © 2001-2011