מאמרים

הקשר בין מצבי גבול לחזרה בתשובה

באחד האמשים, כשיאיר לפיד פגש בטלוויזיה את נועה ירון הוא שאל אותה את השאלה הבלתי נמנעת והמביכה למדי בנוגע לחזרה בתשובה ,שנובעת ממצוקה כל שהיא ורצון לברוח מהמציאות.

אמת הדבר, לא אחת קורה שמי שעושה תפנית בחייו וחוזר לחיק היהדות עושה זאת מתוך מצוקה כלכלית או נפשית לכאורה הוא נימלט מהחיים האמיתיים לתוך מסגרת שמעניקה נחמה ומשענת למי שגורלם לא שפר עליהם.

 

מי שנמצא בתחתית הסולם החברתי וממילא אין לו אפשרות ליהנות ממנעמי העולם הזה כמו אלה שהפרוטה מצויה בכיסם בורח לעולם אמוני, סגפני וחסכני וטוען להבלותו וחוסר תכליתו של העולם החילוני בדומה לשועל ממשל הכרם המפורסם שטוען לחמיצותם של הענבים בכרם שאותם אין הוא יכול להשיג.

אנשים רציונלים , מסודרים כלכלית , אומר הטיעון המינסטרימי המקובל, לא יעשה שינוי של מאה ושמונים מעלות ויפנו עורף לדרך החיים הרגילה לעולם שכולו טוב ויסתופף באוהלה של תורה.

חזרה בתשובה אם כן הנה הודאה בכישלון כישלון שמוביל למהלך קיצוני , יוצא דופן ולא מובן.

ראשית, טענות אלה הן בעייתיות מבחינה לוגית מכיוון שמיקומו החברתי כלכלי של האדם אינה מלמדת על אמיתות דבריו ואולי  במקרה זה ההפך הוא הנכון. לא יעלה על הדעת לטעון בדבר אי אמיתות של תיאוריה פיסיקלית רק מפני שנאמרה על ידי פיסיקאי שמוצאו משכונת עוני.

 

נשאלת השאלה, מי חש טוב יותר את דופק החיים? מי באמת יכול לומר משהו על הילכות חיים וכיצד מן הראוי לחיות אותם. האם זה שנלחם את מלחמת הקיום, שנדחק לשוליים החברתיים או מי שחיי בבור שומן בורגני בזחיחות דעת, כאשר השאלה המרכזית שמעסיקה אותו הנה כיצד למקסם את הנאותיו בעולם נוצץ ומצליחני.

זה שנדחק הצידה רואה דברים שלא רואים מכאן: מציאות של כל דאלים גבר, שחיתות גוברת, אי צדק חברתי התפוררות ערכים ומסגרות ולכן באופן טיבעי מחפש אלטרנטיבה אחרת.

הרמב"ם אמר שיש מצבים בהם מומלץ לפרוש מההמון למקומות נידחים שם באוויר הצלול מתוך פרישות, הימנעות מכוונת מאורח חיים קונבנציונלי ודחיית סיפוקים ניתן להגיע להבנות נכונות.

וזה נכון כמעט לגבי כולנו, בדרך כלל, כאשר עסוקים ברדיפה אחר הנוחות קשה לראות את מה שמעבר למציאות של כאן ועכשיו. דווקא מי שמוריד הילוך מסוגל לראות את מה שאלה שנמצאים במרוץ החיים הבלתי פוסק אינם רואים.

 

לעיתים, כדי להגיע להבנה של מערכת מסוימת יש לבחון אותה במצבי הגבול שלה. לפני שמעבירים מכשיר אלקטרוני לפסי היצור מעבירים אותו בסידרה של ניסויים קשים כדי לבחון את ביצועיו. מי שמגיע למומחיות גבוהה בתוכנה מסוימת טוען שהוא היגיע לקיר מסוים שאותו הוא לא יכול לעבור כי מעבר לו יש את שפת המכונה. הוא היגיע לגבול של התוכנה ומבין את הלוגיקה שהנחתה את יוצרי התוכנה עליה הם עובדים.

 

כך בדיוק גם אצלנו. הבנת האדם קשורה לבחינת מצבי גבול בו הוא נימצא. במחלה קשה, זיקנה ועוני ניתן ללמוד טוב יותר על מהות החיים יותר ממה שניתן ללמוד מאיש עסקים צעיר ומצליח שנהנה מחייו.

אנשים שהיו או נימצאים כעת במצבי גבול חווים רגעי אמת שמהם הם לא יכולים לברוח בדבר זמניותם של החיים , שבירותם, חמקמקותם והדגשים המסולפים שרובנו שמים בחיינו.

אמיתות אלה, שיש מי שמגיע אליהם בייסורים, מצויים ביהדות כחלק מתפיסת עולם כוללת שמכשירה את האדם להגיע להבנה כזו.

 

לכן ,נאמר שמה שעשתה הסרת טבעת אחת (הכוונה להסרת הטבעת של אחשוורוש שגזר השמדה על היהודים) לא הצליחו לעשות עשרות נביאים ונביאות שניסו לחנך את העם ולתקן את דרכיו הנלוזים.

הייסורים , אמרו חז"ל ממרקין את העוונות , הם מחזירים את האדם לקרקע המציאות ומכניסות אותו לפרופורציות שאבדו.

 

ונסיים בסיפור מאת רבי שלמה קרליבך אודות הפרופסור שהיה רחוק מאמונה כרחוק מזרח ממערב, שתמיד הטיף לאורח חיים חילוני, שבנסיבות כל שהן היה בסכנת חיים - כפסע בינו לבין המוות. ברגעיו האחרונים הוא ניסה לשחזר את מיטב הקלאסיקה העולמית, איזה משפט או אמרה או רעיון שיהלמו את המצב הקשה בו הוא נימצא. ניסה להיזכר במשהו ששקספיר , טולסטוי , או מאן דהו אחר אמרו אבל שום דבר מדבריהם לא דיבר אליו ברגעים קשים אלה. לבסוף, יצאה הוא זעק ממעמקי ליבו  "שמע ישראל ה' אלוקנו ה' אחד" והרגיש שהתחבר לאמת הפנימית שבו. סוף טוב הכל טוב, הוא ניצל ושינה את אורח חייו והפך ליהודי שומר תורה ומצוות.

אין חובה להגיע למצבים קשים מעין אלה כדי להכיר באמת. נהפוך הוא חז"ל מגישים שגדולה תשובה מאהבה יותר מתשובה מיראה, שכן כל אחד יכול מרצנו ומדעתו מתוך עושר ורווחה, או חלילה מתוך עוני וייסורים לשנות את אורח חייו לכיוון הטוב והישר בעיני ה' רק אם ירצה בכך באמת  ובתמים.

 

יוסי אור-יאן -מנהל jobportal.co.il אתר הדרושים הגדול לחיפוש עבודה שאינו עובד בשבת

הוספת תגובה
תגובות
למאמר זה התקבלו 0 תגובות למאמר זה התקבלה תגובה אחת למאמר זה לא התקבלו תגובות
Copyright jobportal.co.il © 2001-2011