שיחת משוב להערכת ביצועים - הצד של העובד

Essay Body

-

לשיחת משוב להערכת ביצועים , כמו לטנגו צריך שניים. גם לעובד, זה שמקבל את המשוב יש חלק נכבד בניהול מוצלח של שיחת משוב, לא פחות מהממונה, שאמור להוביל את השיחה.
אם ננקוט במהלך השיחה בגישה פסיבית, חרדה ומתגוננת, או מאידך נציג עמדה אגרסיבית כלפי הממונה אנו עלולים להכשיל את השיחה ולצאת ממנה עם מפח נפש לא קטן.
לעומת זאת, אם ננסה לבוא לשיחה מצוידים בגישה עניינית ופתוחה לביקורת, מתוך רצון לשמוע ולהישמע, ונראה לנגד עינינו את טובת המחלקה, נוכל לצאת, עם קצת רצון טוב מהממונה, טעונים באנרגיה חיובית, נבין מה רוצים מאיתנו ונגלה שגם אצלנו יש אופק שראוי להתקדם אליו ולא רק בבנק לאומי.

למד לקבל ביקורת - דברים שרואים משם לא רואים מכאן
קבלת משב פרושה חשיפה לביקורת , אחד מהמצבים השנואים והקשים ביותר עלי אדמות. אין ספק שיותר קל להעביר ביקורת מאשר לקבל אותה. ביקורת מתפרשת כהתקפה על אושיות האגו שלנו, כפעולה שעלולה להזיק, כמשהו שמאיים על הדימוי העצמי שלנו ולכן התגובה הטבעית והמיידית שלנו בדרך כלל היא להיכנס למגננה , להצדיק את מעשינו ולהתקיף חזרה עוד לפני שהבנו על מה בעצם מדובר. הבעיה היא, שאנו רואים את עצמנו כחסיני טעות, אנו נוטים להצדיק כל פעולה שאנו עושים ולדחות על הסף כל ביקורת . אם עשינו משהו סימן שהוא היה צריך להיעשות. אגב, לטעויות יש תכונה משונה להתגלות לאחר מעשה, לעיתים לאחר ימים, חודשים ואף לאחר שנים.
ידועים מנהלים שפילסו את דרכם לרמות בכירות, לא בגלל שהתחממו לאור שבחים שקבלו, אלא התעקשו להבין היכן טעו, כדי לתקן את הטעון תיקון בפעם הבאה וכך שיפרו את ביצועיהם בהתמדה.
לכן, שיחת משוב היא הזדמנות פז לקבלת מידע שלא היינו מודעים לו בעצמנו ואולי לעולם לא היינו נחשפים אליו אילולי הזדמנות זו.
כוחו של הזולת , בין אם הוא ממונה, או עמית, שהוא מסוגל לראות דברים שלנו קשה לראות על עצמנו בעצמנו. תובנה זו מומחשת בסיפור על לינקולן, ששמע מפי מקורביו על שר בכיר שלו, אותו מאוד העריך, שמסרב למלא את הוראתו ואף כינה אותו בכינוי מאוד לא מכובד. כמובן, שהידיעה עוררה את חמתו של לינקולן, אבל הוא התעשת לרגע ואמר "אם אותו שר כינה אותי טמבל, אולי יש משהו בדבריו, אני מכיר אותו והוא לא נוהג לומר דברים סתם כך" הוא נסע לאותו שר , ליבן איתו את הנושא, וביטל את ההוראה לאחר שנוכח בטעותו.
איינשטיין אמר פעם לעת זיקנתו, שבמחשבה לאחור הוא מוצא שתשעים אחוז ממסקנותיו היו מוטעות. אולי אנו טעים פחות, אבל שווה לנסות לפתח מעט ביקורת עצמית, ולהבין שדברים שנאמרים לנו בשיחת משוב, או בהזדמנויות אחרות יכולים לסייע לנו להשתפר ולגדול.

לכן, יש לזכור לפני ובזמן השיחה את הכללים הבאים:

  -  חשוב להקשיב לממונה כדי להבין מה הוא רוצה מאיתנו. לכן, בזמן שהוא מדבר נסה להקשיב לו ואל תתכנן בזמן ההקשבה מה להגיד, כיצד לסתור את דבריו ולהראות לו, שביקורתו אינה צודקת כלפיך. לאחר שמיעת חוות דעת הממונה ענה בהתאם, תוך הדגשה שאתה רואה לנגד עינך את טובת המערכת ושיפורה. אם קיבלת ביקורת, אמור את הגירסה שלך ונסה לבדוק עם הממונה כיצד ניתן לעשות את הדברים בצורה טובה יותר בפעם הבאה.
  -  כדי ששיפור יתקיים יש לקבל משוב ממקור חיצוני שמבקר אותנו ונותן לנו שיקוף על ביצוענו והתנהגותנו. במהלך השיחה, יש לנסות להבהיר את המסר הביקורתי. אם הדברים נשמעים כלליים ועמומים מידי, יש לבקש מהצד השני דוגמאות והבהרות כדי שנדע היכן נעוצה הבעיה, במה שגינו, כדי שלהבא נוכל לשפר את הטעון שיפור.

גלה יוזמה ושאף למצוינות
חברות מובילות רואות במושג Self Management , תפיסה ניהולית בסיסית וחשובה, שאין לה תחליף. העובד מנהל את עצמו, אחראי לקביעת היעדים שלו, מבקר את איכות עבודתו ומנסה להגיע לשיפור מתמיד. הוא אינו מסתתר מאחורי המנהל , עמיתים לעבודה, נהלים ושאר תירוצים, אלא נוטל אחריות על משימותיו ומבצע אותם על הצד הטוב ביותר. נסה לאמץ את הגישה הזו בעבודה בכלל ובשיחת המשוב בפרט. חשוב והצג את דעותיך על הנושאים, שעל הפרק בכובע של מנהל ולאו דווקא בכובע של כפיף שמקבל הוראות ותו לא.
  -  לפני שיחת המשוב כדאי להצטייד בנתונים על רמת הביצועים שלך. עליך להסתמך בשיחה על עובדות ולא על תחושות בטן. דו"ח מכירות, תרשים גנט, סטטיסטיקה על איכות ביצועי המחלקה וזמני הסבב שלה הם דוגמאות אפשריות למקורת מידע עליהם ניתן להסתמך.
  -  כדאי שתחשוב לפני השיחה על תהליכי העבודה המקובלים ובדוק אם יש מקום לשפרם. האם יש תהליכים, שעדיין לא יושמו ויש מקום לאמצם, כלים ושיטות שכדאי להטמיע, תוכניות פעולה להמשך וכדומה.
  -  המנהל הוא אחראי לניהול השיחה, הוא פותח , מצביע על אותם תחומים אותם הוא רוצה לקדם, אבל כאן מגיע תורנו אחרי ששמענו את דבריו, רצוי לחזור עליהם עם אינטרפרטציה שלנו ("אם הבנתי אותך נכון…") ואז להציג נתונים, דרכי פעולה, להעלות רעיונות ויוזמות חדשות. בשיחה עצמה, יש לגלות מעורבות ועניין במהלך השיחה, ליזום הצעות , ולהעלות רעיונות חדשים כדי לנסות לגבש דרכי פעולה אלטרנטיביים לבעיות ארגוניות ישנות ומציקות.

תגובות
למאמר זה התקבלו 1 תגובות למאמר זה התקבלה תגובה אחת למאמר זה לא התקבלו תגובות
1.
תודנ
ליאת 05.01.21 (21:37)