האינטרנט כראי הנפש

Essay Body

-
החוויה האינטרנטית הראשונה שלי דמתה יותר לצלילה מאשר לגלישה. הייתה אז תחושה של ירידה למעמקים, למין עולם שיש בו מגוון, נפח, עומק, ודינמיות רבה.
גם קולות הצפצוף המוזרים שהמחשב שלי השמיע, הזכירו לי את הקולות שצוללת משמיעה לפני כניסתה למים, לפחות ממה שזכרתי מהשיר "צוללת צהובה" של החיפושיות. "זאת הולכת להיות הרפתקה מעניינת" אמרתי לעצמי, עם היכנסי לעולם וירטואלי גדול ומשונה זה .
מי שצלל בריף אלמוגים מכיר את החוויה הזו. אתה ניכנס לריף אחד (אתר באינטרנט) , מוקסם מיופי האלמוגים, הדגים, צדפים ושאר יצורים משונים ומעניינים, מתמקד באלמוג אחד (לצורך העניין באנר) ואז פתאום מגלה ריף אלמוגים אחר ( אתר אחר ) מרהיב מקודמו וכן הלאה. צלילה אסוציאטיבית דרכה מגלים את צפונות הים ( הרשת הוירטואלית).
מעניין, אבל גם פרויד, אבי הפסיכולוגיה המודרנית, חקר את תהומות הנפש בעזרת חקירה אסוציאטיבית מעין זו. הוא השכיב את מטופליו על לגבי הספה המפורסמת שלו, ביקש מהם להעלות כל מה שעולה להם בראש, בלי צנזורה ובלי עכבות וכך לזרום עם האסוציאציות החופשיות שלהם.
הוא גילה שהציר המרכזי עליו סובבים דבריהם של המטופלים, שגם היה המקור לתסביכים שלהם הוא - המין.
המניע , המנוע , מקור האנרגיה הפנימית, מסיק הדוודים ומבעיר התנורים הוא לפי ממצאיו של פרויד מיניותו של האדם.
אין ספק, שפרויד היה חוכך את ידיו בהנאה, לו היה שומע את דברי יוסי ורדי מ ICQ , שאמר בכנס בו קיבל את פרס היזמות ש- 90 אחוז מגלישות באינטרנט הן לאתרי סקס. זה מה שהעם רוצה וזה מה הוא מקבל.
אדלר, תלמידו של פרויד ופסיכולוג דגול בפני עצמו, טען, לעומת זאת, שהכוח המניע של האדם טמון, דווקא ברצון לצבור כוח ולשלוט בסביבה, במשפחה, בארגון, בעסקים בקהילה וכו. השליטה יכולה להיות כלכלית, אינטלקטואלית, רגשית או כל שליטה אחרת.
האינטרנט מנסה לשמש כלי לצבירת כוח בקרב הקהילה העסקית. זה לא סוד שיש לא מעט חברות שמנסות להשתלט על זירה זו לצורכיהן הכלכליים.
נפילתן של לא מעט חברות דוט.קום, קשיים שחברות שונות נתקלות בתחום המסחר האלקטרוני ומיזמים אינטרנטיים שלא ממריאים, מראים שצריך לעבור כברת דרך מסוימת, כדי שתנאים יבשילו לצורך מטרה זו וכדי שגם אדלר ירגיש בנוח ויוכל לנוח על משכבו בשלום כמורו פרויד.
הפסיכולוגים ההומניסטיים טוענים, שמין או כוח אינם בהכרח כל עולמנו. האדם בעצם מחפש משמעות וסיבה לקיומו ומקומו בעולם.
אני מניח שיש כמה אתרים באינטרנט שעוסקים ברוחניות ומשמעות החיים ושהם מועטים יחסית לאתרים מהסוג הקודם. הפסיכולוגים ההומניסטים בדיכאון.
בשורה התחתונה, אם לסכם את המצב עד כה, פרויד יוצא וידו על העליונה.
האם הדברים ישתנו? האם היחס בין סוגי האתרים ישתנה? האם הרשת תתבגר ותדע להפנים גם תכנים אחרים ולגדול? - ימים יגידו.
 
תגובות
למאמר זה התקבלו 0 תגובות למאמר זה התקבלה תגובה אחת למאמר זה לא התקבלו תגובות