זן ואומנות הגלישה באינטרנט או מכתב אישי למכורים לגלישה לא ממוקדת

Essay Body

-
אחת מהרעות החולות, שלא מעט אנשים סובלים ממנה הנה בעיית חוסר מיקוד וריכוז. הבעיה מתבטאת בפיזור מחשבה, בחוסר היכולת להיות כאן ועכשיו ולהתרכז בהווה, בחוסר משימתיות, וקושי לעשות באופן מודע את הדבר הנכון בזמן הנכון אם שעות העבודה ואם בכלל.
הבעיה בחיינו המודרניים והלחוצים היא, שיש כל כך הרבה מסיחים והטרדות שמציפים אותנו ללא הפסקה ומכל עבר :חדשות , פרסומות, בנרים, מידע לא רלוונטי מציף ומתנחשל לעברנו ללא הפוגה.
כתוצאה מכך, אנו מתקשים להתרכז ופגיעים לתחושות דאגה על מה שיהיה בעתיד וחרטה על מה שהיה בעבר ובכך מפספסים את ההווה, את רצף הזמן העכשווי שבעצם מתמסמס לו בגלל חוסר היכולת לחיות בהווה.
רוברט מ. פירסינג בספרו "זן ואומנות אחזקת האופנוע" מתאר מצב זה: "בימנו דומה שנחל תודעת הרבים מכרסם את גדותיו של עצמו. מאבד את כיוונו המרכזי ואת תכליתו… וכל זאת בלי מטרה מוגדרת , חוץ מאשר ביטוי משולח רסן לתנופתו הפנימית." (עמוד 15)
היכולת לראות את הדברים נכוחה באור אובייקטיבי, שלם ונטול עומס רגשות מיותרים ולא רלוונטיים הוא המפתח ליעילות בעבודה.
כפי שכבר נאמר אנחנו בעצם מה שאנו חושבים והכל מתחיל מהמוח. המוח הינו מכשיר קיברנטי רב עוצמה, רשת נוירונים משוכללת ומסועפת, שכוללת כמות עצומה של 10 בחזקת 15 נוירונים שבמידה והיא עובדת ומנוצלת כהלכה, אזי אפשר לחשוב בהיגיון, לשלוט ברגשות, לנהל את החיים בתבונה ולחיות באיכות חיים משופרת עד כמה שניתן בנסיבות חיים נתונות.
במידה ולא כך פני הדברים ואנו לא ממוקדים לא תכליתיים, קפריזיים ומתפזרים לכל עבר, מוחנו עובד "פול גז בניוטרל , מכלה את עצמו בשטויות ולא ממצא עצמו כראוי.
הזן מציע דרכים כיצד להתמודד עם בעיה זו, עם מחשבות ספקולטיביות, עם חוסר התמקדות על ידי אורח חיים מתאים, טכניקות חשיבה שונות, תרגולים גופניים ונפשיים ומדיטציות שונות.
סיפור המעשה הבא ימחיש נקודה זו:
לשיעוריו של חכם זן אחד היה מגיע קהל שומעים גדול. בין הקהל היה גם תלמיד של חכם זן אחר שהפריע למהלך השיעור. כששאל המורה לפשר העניין סיפר לו התלמיד, שהמורה שלו עולה עליו לאין ערוך, הוא מסוגל, בין היתר, לאחוז מכחול בגדה אחת של הנהר ולצייר על גבי בד, שנמצא בצד השני של הנהר. השיב לו חכם הזן "אפשר שאותו שועל יכול לעשות להטוט כזה, אך אין זו מדרך הזן. הנס שלי הוא שכאשר אני חש ברעב אני אוכל, וכשאני חש בצמא אני שותה"
ולמה אני מספר את הסיפור הזה? לא שאני ממליץ לעבור למנזר זן כדי להתמודד עם הבעיה הזו, אלא מכיוון שיש הרבה אנשים שחיים בעולם וירטואלי , קמים בבוקר ועינהם טרוטות מגלישה לא ממוקדת באינטרנט, כאלה שקופצים אחוזי תזזית מאתר לאתר באופן אקראי, נסחפים לתוך חוויה לא נשלטת שממנה הם מתקשים להיחלץ.
האינטרנט כמו המחשבה הוא רשת מסועפת של מידע גלובלי, הרבה מידע זורם שם ובכל רגע נתון יש אין סוף אפשרויות להתחבר לאן שרק רוצים. ברגע שמקליקים על כתובת מסוימת מתחיל תהליך של התחברות לאיזה סרבר, שמחבר אותנו עם ישות אחרת על פני הגלובוס, כאילו שתי סינאפסות במוח הגיעו לכדי חיבור ויצרו מחשבה חדשה. (מה קורה פה? זה נשמע כמו קטע מאיזה שיר)
חופש הגלישה כמו חופש המחשבה אם כן, הוא בלתי מוגבל ולמעשה אין סופי רק תרשום כתובת ותתחבר, רק תקליק על ה - favorites שלך ואתה שם. השאלה היא אם זה נעשה בצורה נשלטת, אם יש כיוון ואם וההתחברות ממוקדת ותכליתית.
הזן מלמד אותנו את סוד המיקוד והתכליתיות , לא גולשים סתם ( כי יש חיים מחוץ לבועת האינטרנט) יודעים מראש מה מחפשים ולשם מגיעים.
גם המעסיק ידע להעריך את זה.
 
תגובות
למאמר זה התקבלו 0 תגובות למאמר זה התקבלה תגובה אחת למאמר זה לא התקבלו תגובות