הרוח האנושית באה לידי ביטוי במגוון עולמות תוכן, שאחד הבולטים שבהם הינו עולם התעסוקה, בו אמורים לבוא לידי ביטוי מיצוי של יכולות ושאיפות.
על מנת להביא לידי ביטוי מיטבי את מכלול היכולות של האדם נדרשת התאמה טובה בין האדם לתפקיד אותו הוא ממלא.
מכלול הצדדים באישיותו של האדם מבטא מורכבות גדולה, ומנגד ,גם עולם התעסוקה על האפשרויות השונות שלו מורכב ומגוון מאוד, ולכן המשימה של התאמה לעבודה כה מאתגרת.
יש מספר מודלים מסורתיים וותיקים העוסקים בנושא התאמת הפרט למקצוע שלו.חוקרים שונים עסקו וחקרו את הנושא מזוויות שונות, אך נראה שבעולם האבחון התעסוקתי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. אחד המודלים הבולטים ביותר בתחום הנו זה של חוקר בשם הולנד (1997,Holland) שטוען לשישה טיפוסי אישיות שאמורים להיות מותאמים לשישה עולמות תוכן בעולם התעסוקה ואלו הם:
לדעתי, יש מקום לבדוק מחדש את הקטגוריות האלה. הצורך בבחינה מחודשת של המודל התרחש, כאשר יום אחד ראיתי מודעה המציעה סדנאות ללימוד כתיבה יוצרת. לא מצאתי בסיווג של הולנד קטגוריה המתאימה לאפיין את מי שעוסק בתחום זה. בהמשך לדוגמא זו, לא ברור לי היכן לסווג את אלה שעוסקים בספרות, היסטוריה ופילוסופיה במחקר, בחינוך והוראה שלא מוצאים את מקומם במודל.
ברור שאין מקום להגדיר את אלה העוסקים במקצועות הומניים כחברתיים ובוודאי שאינם קונבנציונליים. בנוסף, נראה שטיפוסי אישיות מסוג אומנותי ויזמי הם יחסית נדירים במכלול טיפוסי האישיות מכדי ליחד להם קטגוריה בפני עצמה. עיון בהתפלגות המקצועות בדוחות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה כי מספר המועסקים במקצועות בתחום האומנות, לדוגמא, הן מזעריות יחסית לשאר התחומים.
בנוסף, אין זה ברור מאילו תורות אישיות שאב הולנד את אבחנתו. על כן נראה שיש מקום לבחינה מחודשת של הקטגוריות של הולנד.יש צורך לגשת לבחון מקור בסיסי יותר שיבחין בין טיפוסי אישיות שונים.
במסגרת מאמר זה, יוצג מודל אלטרנטיבי הממקם את אישיותו של הפרט על פני רצף של מוחצנות - מופנמות ונטייתו על פני הרצף ריאלית - הומנית, ובהתאם לכך יגזרו מסקנות רלוונטיות בעניין התאמה בין הפרט לתפקיד.
בהמשך נבחן את מימד הערכים והשאיפות וממנו נגזור מסקנות לגבי עיצוב הקריירה.
במאמר זה יוצג מודל משולב מסוג שונה המתייחס למספר מימדים: למבנה אישיותי בסיסי , הבא לידי ביטוי במוחצנות או מופנמות הפרט, וכן דפוס מנטלי האם הוא הומני או ריאלי והשאיפה התעסוקתית של האדם .
על מנת להשלים את המודל אטען, שיש לקחת בחשבון גם את רמתו האישית של הפרט וכן האם הוא מתאים לעסוק בנושאים מוחשיים דרך התנסות פיזית או באופן יותר מופשט.
אישיות אינטרוורטית -אקסטרוורטית /ריאלית -הומנית והקשר לעולם התעסוקה
חלוקה יסודית מאוד קשורה לאופן שבו האדם מתייחס לעולם וכפועל יוצא מכך לעולם העבודה בו הוא מתפקד. ניתן לסווג כל אדם על פני רצף של אישיות מוחצנת (אקסטרוורטית) ומופנמת (אינטרוורטית)
האדם המוחצן נמרץ , פעיל ואוהב חברה, נוטה להתבלט , מורגש בסביבתו החברתית , דברן, קולני , עושה, פועל ויוזם.
לעומתו המופנם מאופיין בשקט פנימי , מבצע את המוטל עליו באופן לא בולט ומכונס בעצמו.
האבחנה הזו חוצה תרבויות וזמנים. באופן טיפוסי נחשבת התרבות המערבית כמוחצנת , יוזמת ופועלת ומשנה ואילו התרבות המזרחית נחשבת כמופנמת, שמרנית ורוחנית יותר .
הפסיכולוג יונג טען לחלוקה בסיסית כזו וכן בתרבות הסינית קיימת אבחנה בין הטיפוס של יין המופנם ליאנג המוחצן. בקבלה ידועה אבחנה בין מידת החסד המוחצנת של שמאפיינת את אברהם לבין מידת הגבורה המופנמת שמאפיינת את יצחק.
בנוסף, קיימת חלוקה בסיסית נוספת ומהותית לעולם התעסוקה והיא האבחנה בין הטיפוס הריאלי וההומני .
הטיפוס הריאלי מאופיין בחשיבה אנליטית , מתמטית, מרחבית סדורה שמתחברת לעולמות תוכן כמו מתמטיקה, פיזיקה, והנדסה לעומת הטיפוס בעל הנטייה ההומנית בעל גישה הוליסטית, חשיבה מילולית מפותחת שמתחבר לעולמות תוכן כמו ספרות, חברה ואומנות.
מערכת החינוך נוטה לבצע אבחנה כזו בין מדעי רוח והחברה ההומניים לבין מדעים מדויקים הריאליים.
גם כאן ניתן לטעון לחלוקה תרבותית אוניברסלית. העולם המערבי נחשב לאנליטי-ריאלי. רוב ההמצאות בעידן המודרני פותחו שם .
חשוב לציין כי לא מדובר בחלוקה דיכוטומית של המימדים הללו. כל אחד מאתנו נע על פני רצף של מופנמות מוחצנות וכן על פני רצף של נטייה לתחום ההומני או הריאלי.
האישיות המוחצנת או המופנמת והנטייה הריאלית או ההומנית היא משהו מוטבע בנו ברמה בסיסית מאוד, ניתן לומר אף גנטית ומתעצב בשנים הראשונות בחיים. אנשים נולדים מוחצנים או מופנמים , הומניים או ריאליים ולא סביר שדברים אלו ישתנו במהלך החיים. אבחנה זו יוצרת מודל דו מימדי, הכולל 4 אשכולות של נטיות תעסוקתיות בשונה מ 5 של הולנד.
מודל אשכולות של נטייה תעסוקתית : מופנמות-מוחצנות /נטייה הומנית-נטייה ריאלית
הומני |
ריאלי |
|
מופנם |
טיפוס שקט בעל חשיבה מילולית . דוגמאות :עבודה בתחום הארגון , אדמינסטרציה, משפטן בתחום החוזים. |
טיפוס שקט בעל חשיבה ריאלית מתמטית. דוגמאות: תכנות , הנדסה ,עבודה בתחום המחקר המדעי המדויק, מחקר רפואי, פרמצבטיקה, חשבונאות, הנהלת חשבונות. |
מוחצן |
טיפוס מוחצן בעל חשיבה מילולית מפותחת מותאם בעיקר לעבודה עם אנשים כמו :עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, פרסום, תקשורת, אומנות, משפטן בתחום הפלילי. |
טיפוס מוחצן בעל חשיבה ריאלית מתימטית מתאים לעבודה בניהול פרויקטים, מנהל צוות מתכנתים, יזם חברת הזנק. |
התאמה לעבודה אינה רק עיניין של אישיות, אלא גם של ערכים ושאיפות ועל כך במאמר הבא. התאמה לעבודה עיניין של שאיפות
מחבר המאמר: יוסף אוריאן – יועץ ארגוני, בעל תואר שני MSc. בהתנהגות ארגונית מטעם הפקולטה לניהול עסקים של אוניברסיטת ת"א.
יוסף שימש כמנהל הגיוס של חברת פלא-פון, מנהל משאבי אנוש בצה"ל ומרצה באוניברסיטה הפתוחה. ארגונים המעוניינים להזמין את כותב המאמר להרצאה פרונטלית, או בזום מוזמנים לשלוח הודעה לנייד 050-5712448 או במייל or.yan999@gmail.com